ESCOLA CONCERTADA
per la Generalitat de Catalunya

Carrer dels Joncs, 1 | L’Hospitalet de Llobregat |Barcelona | 93 263 79 90 | [email protected]

ESCOLA CONCERTADA
per la Generalitat de Catalunya

Programa d'Escola Primària
PEP

Pineda és un col·legi de categoria sol·licitant per al programa d’escola primària-PEP i desitja obtenir l’autorització per a ser un Col·legi del Món de l’IB. Aquests són col·legis que comparteixen una filosofia comuna: un compromís amb una educació internacional rigorosa i de qualitat que Pineda considera que és important per als alumnes. Per obtenir més informació sobre l’IB i els seus programes, visiteu www.ibo.org/ca

Com estem implementant el PEP?

Formació y planificació

Més de 60 hores de formació del professorat i planificació.

Curs 24/25

Implementació de les UIT

Implementació de les Unitats d'Indagació i les Polítiques IB. Més formació del professorat (15 hores) i planificació (70 hores).

Curs 25/26

Exposició final

Implementarem a PEP 6 l'exposició. Un projecte transdisciplinari elaborat per les alumnes amb l'acompanyament d'un professor i basat en els seus interessos.

Curs 26/27

Unitats d'Indagació

Treballant de forma transdisciplinar a través de sis unitats d’indagació, amb un nucli temàtic i guiat per les preguntes dels alumnes. Promovent el seu raonament i implicació, on el mestre és el referent i guia de l’aprenentatge.

QUI SOM

  • La salut i el benestar físic, emocional i espiritual
  • Les relacions i la pertinença
  • L’aprenentatge i el desenvolupament

COM FUNCIONA EL MÓN

  • Patrons, cicles i sistemes
  • Diferents pràctiques, mètodes i eines
  • Les possibilitats i els resultats que presenten el descobriment, el disseny i la innovació

ON ESTEM EN LLOC I TEMPS

  • Èpoques, esdeveniments i productes
  • Comunitats, patrimoni, cultura i medi ambient
  • Factors humans i naturals que promouen el moviment, l’adaptació i la transformació

COM ENS ORGANITZEM

  • Interaccions dins dels sistemes socials i ecològics, i entre ells
  • Conseqüències desitjades i indesitjades de les formes de manteniment i les formes de comerç
  • La representació, la col·laboració i la presa de decisions

COM ENS EXPRESSEM

  • La inspiració, la imaginació i la creativitat
  • Modes personals, socials i culturals i pràctiques de comunicació
  • Intencions, percepcions, interpretacions i respostes

COMPARTIR EL PLANETA

  • Els drets, les responsabilitats i la dignitat de tots els éssers vius
  • Vies cap a futurs justos, pacífics i reinventats
  • La naturalesa, la complexitat, la coexistència i la saviesa

Atributs

Alienat amb la missió de Pineda seguim el perfil de l’alumne de la comunitat IB, donant vida als atributs mitjançant  il·lustracions inspirades en les alumnes de Pineda.

Conreem la nostra curiositat, alhora que desenvolupem habilitats per a la indagació i la recerca.

Sabem com aprendre de manera autònoma i juntament amb altres persones.

Aprenem amb entusiasme i mantenim aquestes ànsies d’aprendre durant tota la vida.

Actuem amb integritat i honradesa, amb un profund sentit de l’equitat, la justícia i el respecte per la dignitat i els drets de les persones a tot el món.

Assumim la responsabilitat dels nostres propis actes i les seves conseqüències.

Entenem la importància de l’equilibri físic, mental i emocional per a aconseguir el benestar propi i el de les altres persones.

Reconeixem la nostra interdependència respecte a altres persones i al món en què vivim.

Desenvolupem i usem la nostra comprensió conceptual mitjançant l’exploració del
coneixement en una varietat de disciplines.

Ens comprometem amb idees i qüestions d’importància local i mundial.

Desenvolupem una apreciació crítica de les nostres pròpies cultures i històries personals, així com dels valors i tradicions d’altres persones.

Busquem i considerem diferents punts de vista i vam mostrar disposició a aprendre de l’experiència.

Avaluem detingudament el món i les nostres pròpies idees i experiències.

Ens esforcem per comprendre les nostres fortaleses i febleses per a, d’aquesta manera, contribuir al nostre aprenentatge i desenvolupament personal.

Utilitzem habilitats de pensament crític i creatiu per a analitzar i procedir de manera responsable davant problemes complexos.

Actuem per pròpia iniciativa en prendre decisions
raonades i ètiques.

Vam mostrar empatia, sensibilitat i respecte.

Ens comprometem a ajudar i actuem amb el propòsit de influir positivament en la vida de les persones i el món que ens envolta.

Ens expressem amb confiança i creativitat en diverses llengües, llenguatges i maneres.

Col·laborem eficaçment, escoltant atentament les perspectives d’altres persones i grups.

Abordem la incertesa amb previsió i determinació.

Treballem de manera autònoma i
col·laborativa per a explorar noves idees i estratègies innovadores.

Vam mostrar enginy i resiliència quan enfrontem canvis i desafiaments.

Il·lustracions: Àngela Amorós, professora de l’escola.

Conceptes

Com és?

Tot té una forma amb característiques reconeixibles que poden ser observades, identificades, descrites i classificades.

Com funciona?

Tot té un propòsit, exerceix un paper o té una manera de comportar-se que pot ser investigada.

Per què és així?

Les coses no succeeixen perquè sí, sinó que existeixen relacions causals, i les accions tenen conseqüències.

Com s’està transformant?

El canvi és el procés que porta d’un estat a un altre. És universal i inevitable.

Com s’està relacionant amb altres coses?

Vivim en un món de sistemes en interacció en els quals les accions de cada element particular afecten els altres.

Quins són els punts de vista?

El coneixement es modera mitjançant punts de vista diferents que porten a diferents interpretacions, comprensió i conclusions; les perspectives poden ser individuals, grupals, culturals o específiques d’alguna assignatura.

Quines són les nostres obligacions?

Les persones prenen decisions basant-se en el que saben i comprenen, i en els seus principis i valors, i les accions que deriven d’aquestes decisions sempre tenen conseqüències.

Habilitats

L’IB identifica cinc grups d’habilitats essencials que ajuden els alumnes a aprendre a aprendre, desenvolupar autonomia i aplicar el coneixement de manera significativa.

HABILITATS DE PENSAMENT
Desenvolupen la capacitat d’analitzar, avaluar i crear idees, fomentant el pensament crític, creatiu i la transferència de l’aprenentatge a noves situacions.

  • Habilitats de pensament crític (anàlisi i avaluació de qüestions i idees)
  • Habilitats de pensament creatiu (generació d’idees originals i consideració de noves perspectives)
  • Habilitats de transferència (ús d’habilitats i coneixements en múltiples contextos)
  • Habilitats de reflexió i metacognició (consideració i reconsideració del procés d’aprenentatge)

HABILITATS D’INVESTIGACIÓ
Permeten indagar, buscar informació de manera rigorosa i utilitzar fonts de manera ètica per a construir nous coneixements.

  • Habilitats de gestió de la informació (formulació i planificació, recopilació i registre de dades, síntesi i interpretació, avaluació i comunicació)
  • Habilitats d’alfabetització mediàtica (interacció amb mitjans de comunicació per a emprar i crear idees i informació)
  • Habilitats per a l’ús ètic dels mitjans de comunicació i la informació (comprensió i aplicació de l’ús social i ètic de la tecnologia)

HABILITATS DE COMUNICACIÓ

Afavoreixen l’expressió i comprensió efectiva d’idees en diferents formats, promovent l’escolta activa i la claredat en comunicar.

  • Habilitats d’intercanvi d’informació (comprensió oral, interpretació i expressió oral)
  • Habilitats d’alfabetització (lectura, expressió escrita i ús de la llengua per a recopilar i comunicar informació)
  • Habilitats de TIC (ús de la tecnologia per a recopilar, investigar i comunicar informació)

HABILITATS D’AUTOGESTIÓ
Ajuden a organitzar el temps, regular les emocions, mantenir la motivació i cuidar el benestar físic i emocional.

  • Habilitats d’organització (gestió eficaç del temps i les tasques)
  • Estats d’ànim (consciència plena, perseverança, gestió emocional, automotivació i resiliència)

Cicle d' indagació

Sintonització

Coneixements previs. Què sabem? Què estudiarem? Què volem aprendre?

Descobriment

Trobar recursos, recollir informació, revisar la informació per veure si és correcta. Com ho descobrim? On ho descobrim?

Organització

Què significa tota aquesta informació? Puc donar resposta a les meves preguntes? M’han sorgit preguntes noves?

Aprofundiment

Resumir la informació, pensar com la presentaré, què faré amb aquesta informació?
A quines preguntes he donat resposta?
Què és el més significatiu per a mi?
Necessito més recursos per aprendre més?

Conclusions

Què he après? Com han canviat les meves idees? Per què han canviat les meves idees?

Actuar

Reflexionar sobre el que hem après, com utilitzarem el que hem après, pensar i comprovar com hem canviat respecte a aquest tema.