ESCOLA CONCERTADA
per la Generalitat de Catalunya

Carrer dels Joncs, 1 | L’Hospitalet de Llobregat |Barcelona | 93 263 79 90 | [email protected]

ESCOLA CONCERTADA
per la Generalitat de Catalunya

Pineda és un col·legi de categoria sol·licitant per el Programa dels Anys Intermedis-PAI desitja obtenir l’autorització per a ser un Col·legi del Món de l’IB. Aquests són col·legis que comparteixen una filosofia comuna: un compromís amb una educació internacional rigorosa i de qualitat que Pineda considera que és important per als alumnes. Per obtenir més informació sobre l’IB i els seus programes, visiteu www.ibo.org/ca

Programa dels Anys Intermedis
PAI

El Programa dels Anys Intermedis (PAI) de Batxillerat Internacional està dirigit als alumnes de l’etapa de secundària. Els ofereix una formació integral, rigorosa, internacional i connectada amb el món real. A Pineda, implementem el PAI per a potenciar en les nostres alumnes habilitats comunicatives, l’enteniment intercultural i el compromís global amb la finalitat que estiguin millor preparades per al futur.
 
Aquest programa es caracteritza per:
 

Mentalitat internacional

Interdisciplinarietat

Aprenentatge conceptual

Compromís amb la comunitat

Com estem implementant el PAI?

Setembre 2025

Més de 120 hores de formació del professorat i planificació.

curs 27/28

Currículum PAI

Aquesta imatge és el model del Programa d’Anys Intermedis en el qual trobem: les característiques del programa, els grups d’assignatures i elements característics.
  1. Conceptes: ens permeten abordar els coneixements de manera holística perquè ens permeten transferir coneixements entre matèries i fer connexions.

  2. Contextos globals: Els alumnes aprenen de manera òptima quan les seves experiències d’aprenentatge tenen context i estan relacionades amb les seves vides i amb el món que coneixen. Mitjançant l’ús de contextos globals, els alumnes del PAI exploren la identitat humana, els desafiaments globals i en què consisteix tenir mentalitat internacional.

  3. Enfocaments d’aprenentatge: Aquest element unificador que abasta tots els grups d’assignatures del PAI constitueix la base de l’aprenentatge independent i fomenta l’aplicació de coneixements i habilitats en situacions desconegudes. El desenvolupament i aplicació d’aquestes habilitats ajuden l’alumne a aprendre a aprendre.

  4. Servei com a acció:  L’acció (aprendre per mitjà de l’experiència pràctica) i el servei sempre han estat valors compartits de la comunitat de l’IB. L’alumne emprèn accions quan aplica el que està aprenent a l’aula i fora d’ella. Els membres de la comunitat d’aprenentatge de l’IB s’esforcen per ajudar als altres i influeixen positivament en la vida de les persones i el medi ambient.

El perfil de la comunitat d'aprenentatge

A Pineda volem que les nostres alumnes coneguin i visquin una sèrie de valors que van més enllà de l’èxit acadèmic, recollits en els atributs del perfil de la comunitat d’aprenentatge de l’IB. Aquests valors també són compartits, viscuts i transmesos pel personal del col·legi i per les famílies, formant un equip educatiu compromès amb el desenvolupament integral de cada alumna.

Conreem la nostra curiositat, alhora que desenvolupem habilitats per a la indagació i la recerca.

Sabem com aprendre de manera autònoma i juntament amb altres persones.

Aprenem amb entusiasme i mantenim aquestes ànsies d’aprendre durant tota la vida.

Actuem amb integritat i honradesa, amb un profund sentit de l’equitat, la justícia i el respecte per la dignitat i els drets de les persones a tot el món.

Assumim la responsabilitat dels nostres propis actes i les seves conseqüències.

Entenem la importància de l’equilibri físic, mental i emocional per a aconseguir el benestar propi i el de les altres persones.

Reconeixem la nostra interdependència respecte a altres persones i al món en què vivim.

Desenvolupem i usem la nostra comprensió conceptual mitjançant l’exploració del
coneixement en una varietat de disciplines.

Ens comprometem amb idees i qüestions d’importància local i mundial.

Desenvolupem una apreciació crítica de les nostres pròpies cultures i històries personals, així com dels valors i tradicions d’altres persones.

Busquem i considerem diferents punts de vista i mostrem disposició a aprendre de l’experiència.

Avaluem detingudament el món i les nostres pròpies idees i experiències.

Ens esforcem per comprendre les nostres fortaleses i febleses per a, d’aquesta manera, contribuir al nostre aprenentatge i desenvolupament personal.

Utilitzem habilitats de pensament crític i creatiu per a analitzar i procedir de manera responsable davant problemes complexos.

Actuem per pròpia iniciativa en prendre decisions
raonades i ètiques.

Mostrem empatia, sensibilitat i respecte.

Ens comprometem a ajudar i actuem amb el propòsit d’influir positivament en la vida de les persones i el món que ens envolta.

Ens expressem amb confiança i creativitat en diverses llengües, llenguatges i maneres.

Col·laborem eficaçment, escoltant atentament les perspectives d’altres persones i grups.

Abordem la incertesa amb previsió i determinació.

Treballem de manera autònoma i
col·laborativa per a explorar noves idees i estratègies innovadores.

Mostrem enginy i resiliència quan enfrontem canvis i desafiaments.

Il·lustracions: Àngela Amorós, professora de l’escola.

Grups d' assignatures

Les matèries del currículum de la LOMLOE s’agrupen en els 8 grups d’assignatures del PAI.
A cada curs es treballa un projecte interdisciplinari que afavoreix la connexió entre diferents àrees de coneixement.

Llengua i Literatura

Descoberta de la llengua com a eina per expressar el  pensament, la creativitat i la reflexió, així com l’habilitat del seu ús.

Saber més

Disseny

Entendre i aplicar el procés de disseny per millorar el món que ens envolta, combinant la creativitat amb el pensament crític, la tecnologia i la responsabilitat social.

Saber més

Adquisició de llengües

Aprenen a utilitzar la llengua en contextos reals, a comprendre diferents cultures i a comunicar-se amb eficàcia en situacions diverses.

Saber més

Arts

Fomentar la creativitat, l’autoexpressió i l’apreciació de l’art com a forma de comunicació i exploració cultural

Saber més

Matemàtiques

Les matemàtiques ens ajuden a entendre el món i ens permeten descriure els fenòmens amb termes precisos.

Saber més

Individus i societats

Comprendre com les persones i les comunitats interactuen entre si i amb el seu entorn al llarg del temps.

Saber més

Ciències

Descobrir i comprendre el món que ens envolta mitjançant la recerca, l’observació i l’experimentació.

Saber més

Educació física i per a la salut

Desenvolupar una comprensió profunda del valor de l’activitat física i la salut, promovent hàbits de vida actius, reflexius i responsables.

Saber més

Projecte personal

Els projectes del PAI permeten als alumnes demostrar el que han après durant el programa.

El Projecte Personal és una experiència culminant en la qual els estudiants de l’últim any apliquen les seves habilitats d’enfocaments de l’aprenentatge per a fer un treball ampli i independent. Aquest component obligatori subjecte a avaluació externa, permet demostrar l’aprenentatge de manera creativa i realment personal.

Pedagogia innovadora i personalitzada

A Pineda apliquem una metodologia activa i reflexiva, basada en tres eixos fonamentals:

A més, oferim:

  • Atenció a la diversitat i ritmes d’aprenentatge personalitzats
  • Avaluació contínua amb criteris clars i específics per matèria
  • Tutorització individual per cada alumna
  • Comunicació fluida i regular amb les famílies

Evaluació al PAI

Els estàndards d’avaluació del PAI són uniformes a tot el món. Amb la finalitat de mantenir el rigor que caracteritza a l’IB, el model d’avaluació del PAI es basa en criteris establerts.
L’avaluació atén tres criteris:
 

Aquestes avaluacions se centren en la comprensió conceptual i en l’habilitat d’aplicar coneixements en situacions desconegudes i complexes. Amb elles es mesuren de manera fiable els assoliments dels alumnes al PAI.

Els professors del PAI organitzen l’avaluació contínua al llarg del programa en funció dels criteris d’avaluació corresponents als objectius específics de cada grup d’assignatures. L’avaluació interna i l’elaboració dels butlletins són essencials perquè:

  • Tant alumnes com pares comprenguin els objectius específics i els criteris d’avaluació
  • Els alumnes obtinguin una bona preparació per a l’avaluació final
  • El currículum es desenvolupi d’acord amb els principis del programa

 

Els professors són responsables de l’estructuració de tasques d’avaluació vàlides i variades (inclosos proves i exàmens) que permetin als alumnes demostrar el seu nivell d’assoliment respecte als objectius de cada grup d’assignatures. Entre aquestes tasques s’inclouen:

  • Activitats obertes de resolució de problemes
  • Recerques
  • Debats organitzats
  • Experimentació pràctica
  • Anàlisi i reflexió

 

Per a mantenir l’esperit dels enfocaments de l’aprenentatge, els col·legis fan ús d’estratègies i eines d’avaluació quantitatives (avaluació sumativa) i qualitatives (avaluació formativa) que permeten la coavaluació (entre companys) i l’autoavaluació dels alumnes.